Sunda tips

Här hittar du korta råd, tips och smarta val för en hälsosammare vardag. Välj kategori i rullistan till höger.

Använd en mindre tallrik

Stå när du pratar i telefon

Färska bär i stället för sylt

Regelbunden fysisk aktivitet

Stig av bussen någon station tidigare

Olja och vinäger till salladen i stället för gräddfil och crème fraiche

Umgås med människor du gillar och undvik energitjuvar

Ta en lugn kvällspromenad före sänggåendet.

Parkera längst bort på parkeringsplatsen

Pressad citron i stället för feta såser till salladen, fisk, kött och pasta.

Ta trappan – inte hiss eller rulltrappa

Skaffa – och använd! – ett höj- och sänkbart skrivbord

Skaffa dig en hobby

Vatten till maten i stället för lättöl, juice och läsk

Välj ett lunchställe som kräver en promenad

Se till att bli avbruten – ställ en äggklocka vid datorn, skaffa ett pausprogram eller använd en app

Hjälp den biologiska klockan. Var ute i dagsljuset på dagen och mörklägg på kvällen.

Skaffa dig ett husdjur

Håll igen på koffeinhaltiga drycker. Inget på kvällen och helst inte mer än 5 koppar på dagen.

Motionera regelbundet men aldrig sent på kvällen.

Smygjympa i bilen, på möten, på bion och vid andra tillfällen när du blir sittande länge

Sardiner, avokado, keso på smörgåsen i stället för korv, skinka, ost

Ha jympaskor tillgängliga – i väskan, i bilen, på jobbet. Köp flera par när det är rea

Ge dig själv en godnattstund. Varva ned i god tid, dämpa ljud och ljus och byt om till pyjamas eller morgonrock för att tala om för hjärnan att det är dags för sömn.

Morgontrött? Förbered frukosten kvällen innan.

Vistas ute i naturen

Grovt fullkornsbröd och knäckebröd i stället för vitt bröd

Gör sovplatsen till en frizon. Ta inte med dator, telefon eller arbete in i sovrummet.

Nötter i stället för godis

Skivad apelsin i stället för juice

Glöm inte tid för vila och rekreation

Ha promenadmöten – walk and talk