Sunda tips

Här hittar du korta råd, tips och smarta val för en hälsosammare vardag. Välj kategori i rullistan till höger.

Smygjympa i bilen, på möten, på bion och vid andra tillfällen när du blir sittande länge

Glöm inte tid för vila och rekreation

Färska bär i stället för sylt

Motionera regelbundet men aldrig sent på kvällen.

Ge dig själv en godnattstund. Varva ned i god tid, dämpa ljud och ljus och byt om till pyjamas eller morgonrock för att tala om för hjärnan att det är dags för sömn.

Ha alltid jympaskor tillgängliga – i väskan, i bilen, på jobbet. Köp flera par när det är rea

Skaffa – och använd! – ett höj- och sänkbart skrivbord

Skaffa dig ett husdjur

Skaffa dig en hobby

Nötter i stället för godis

Ta alltid trappan – inte hiss eller rulltrappa

Sardiner, avokado, keso på smörgåsen i stället för korv, skinka, ost

Vistas ute i naturen

Stig av bussen någon station tidigare

Använd en mindre tallrik

Se till att bli avbruten – ställ en äggklocka vid datorn, skaffa ett pausprogram eller använd en app

Ha promenadmöten – walk and talk

Regelbunden fysisk aktivitet

Gör sovplatsen till en frizon. Ta inte med dator, telefon eller arbete in i sovrummet.

Grovt fullkornsbröd och knäckebröd i stället för vitt bröd

Hjälp den biologiska klockan. Var ute i dagsljuset på dagen och mörklägg på kvällen.

Umgås med människor du gillar och undvik energitjuvar

Vatten till maten i stället för lättöl, juice och läsk

Stå alltid när du pratar i telefon

Välj ett lunchställe som kräver en promenad

Ta en lugn kvällspromenad före sänggåendet.

Pressad citron i stället för feta såser till salladen, fisk, kött och pasta.

Skivad apelsin i stället för juice

Parkera längst bort på parkeringsplatsen

Olja och vinäger till salladen i stället för gräddfil och crème fraiche

Håll igen på koffeinhaltiga drycker. Inget på kvällen och helst inte mer än 5 koppar på dagen.